söndag 18 december 2011

Sammanfattning och GOD JUL + GOTT NYTT ÅR

Ja, då var snart detta året slut.
Efter sista tävlingen i Ronneby(början på november) har det varit lugnt, vi har inte spårat en enda gång, kört några uppletande och ett par tre pass med lydnad. Har ingen motivation, så jag hoppas att den kommer tillbaks i det nya året.

Ett nyår löfte som jag verkligen hoppas jag kan hålla, är att jag skall gå ner i vikt, så alla som ser mig synda, påminn mig om mitt löfte.

Ester mår bra efter omständigheterna(hon blir ju 15 år i mars), ett tag trodde jag att det var dax, hon upplevdes som senil, bara vandrade på nätterna, hoppade upp och ner i sängen, gick på både mig och Qvittra, så jag var tvungen att stänga ute henne från sovrummet (där hon har legat i alla sina dagar) det var superjobbigt kan ni tro, men jag blev ju helt slut när jag inte fick sova. Sedan började hon att kissa inne på natten och då var jag på väg att ringa det där jobbiga samtalet, ni vet. Sedan resonerade jag med mig själv och bestämde att hon skulle få en chans till i sängen, och döm om min förvåning, nu ligger hon blixt stilla hela nätterna och har inte kissat inne sedan dess.
Vad jag är glad att jag tog det rätta beslutet och inte det andra, hon är med på alla promenader, är sten döv, så jag kan inte släppa henne var som helst, men ser ut att må toppen. Inte en ända värktablett får hon. Min goa tös som ställt upp för mig i så många år. Vi tar en dag i taget och försöker att njuta av den.

Qvittra, hon har hur mycket energi som helst i sin lilla kropp, tror aldrig att jag har sett henne helt slut.
Vi debuterade ju i elitspåret i mars månad (nu finns det risk att jag upprepar mig från föregående bloggar, med det var ju så länge sedan jag bloggade så det är nog ingen som märker detta)
Summa summarium blev så här :
14 starter varav Qvittra inte kom runt spåret på 3 och jag bröt 1.
2 bakspår blev det och 2 pinnar som missades på 11 spår (11x8=88 pinnar totalt och vi missade bara 2 stycken av dom, så man kan ju inte säga annat än att jag har en duktig spårhund)
På 4 tävlingar hade vi dubbel 10 på uppletandet, och på 2 st hade vi dubbelt 9,5
8 st certpoäng med 1 cert och 2 med GK resultat
Här kommer resultaten(dom med cp) :
605,75
583,75
579
572
570,25
566,75
566
540,75

Får vi bara ordning på krypet så tror jag att vi blir farliga framöver.

Vi har även tävlat lydnadsklass 2 och fått 1:a pris där (189.5 poäng)

Jakten och WT har nästan helt legat nere detta år, får se när jag kommer igång med det igen. Tror att Qvittra måste mogna lite först innan vi kan köra detta igen på allvar, hon är alldeles för het och stressig som det är nu. Men träna det lite då och då för att inte helt glömma grunderna kommer vi ju att göra.

Dessa läger/kurser har jag och Qvittra varit på i år :
Mars : Gränslöst spår/sök läger, utan lärare
Kenth Svartberg - föreläsning och clinic
April : Påskläger på klubben, utan lärare
Maj : Jaktläger för Karin Friberg
Träningsläger på klubben, utan lärare
Juli : Brukslydnad för Helen Gustafsson
Årjängs lägret i bruks och jakt , utan lärare
Kastare på Mandylike's jaktläger (Roger Phillips)
Oktober : Träningsläger på klubben, utan lärare
Uppletandedag för Anna-Lena Wendt
Lydnadsdag för Heidi Billkvam
Föreläsning med Heidi Billkvam
Brukslydnad för Helen Gustafsson (uppföljning)
Så lite vidareutbildning har vi skaffat oss.

Målet för nästa år blir ju så klart att fixa till ett riktigt bra resultat så att vi kommer med till SM.
Sedan tror jag nog att vi skall få till våra cert så att Qvittra kan bli SeSpch.
Om sedan lagledningen för Nordiska får nys om hur duktig min hund är på att plocka pinnar och att ta spåret åt rätt håll ,(ja uppletandet är ju inte så tokigt det heller) så tycker jag nog att vi skulle ha en plats där också.(KAXIGT eller hur !!!!)

Tack och hej !

7 kommentarer:

  1. Helt rätt Fia! Man ska va lite kaxig!! Jag är övertygad om att ni kommer bli grymma konkurrenter och ta er till både SM och NM i år! Och en välförtjänt vila på ett par månader är nog bra för både dig och Qvittra så att ni kommer tillbaka med massor av ny energi till vårens alla tävlingar och läger!! Underbart kort på er föresten!! God Jul och Gott Nytt År!!! Kramis Mia, Melker och Isack!

    SvaraRadera
  2. Hej på Er!

    Klart Du ska vara kaxig:-) Läste en kul ramsa på ett vykort en gång "Snälla flickor kommer till himmeln, vi andra kan komma hur långt som helst" !!! Klart vi ska vara snälla, men vi kan gott ta för oss lite grann och tro på oss själva.
    Hoppas nu du hittar motivationen på det nya året annars får du komma ner till oss och fylla på. Astrid och jag har en riktigt bra period och tränar mycket. Hoppas verkligen den gröna vintern fortsätter !

    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

    Kram från Anki,Rolle o Astrid

    SvaraRadera
  3. Lycka till Fia med allt nästa år!! Jag kämpar också med krypet och även fria följet.. Vikten tog jag tag i för två år sedan tyckte jag hittat min melodi men gått upp kilona igen! Bara att ta nya tag..igen

    SvaraRadera
  4. Vi önskar er en riktigt God Jul & Gott Nytt och framgångsrikt 2012.
    Kram
    Camilla & Martin med flock
    www.starflats.se

    SvaraRadera
  5. God Jul och Gott Nytt år!

    Tror säkert du når dina mål för nästa år,och kaxig får man lov att va ibland:)


    Ha en fortsatt trevlig jul!
    / Smulan o Matte

    SvaraRadera
  6. Lycka till nästa år Fia, med alla dina planer!
    Gott nytt år !

    SvaraRadera
  7. Hej Fia!
    Nu vet jag ju hur man gör!

    Kram Tina

    SvaraRadera