onsdag 23 juni 2010

Kållered

I söndags var jag och Susanne i Kållered och tränade jakt med Håkan, Malin, Peter och Helen (som var åskådare och en mycket duktig fotograf). Ett stort tack till Peter och Elisabeth som fixat den fina marken och även till Malin och Håkan som såg till att vi kom upp.
Ovan syns hela gänget förutom Helen då eftersom det var hon som tog fotot.
Qvittra lämnar av fint i hand, det var någon fågel som jag inte kommer ihåg namnet på. Just när jag och Peter körde våra hundar kom det ju en riktig regnskur.
Här är det en and som lämnas av från ett vatten arbete.
Det är inget fel på motivationen på att gå i vattnet i alla fall.
Helsyster Rassla lämnar av lika fint hon.
Även vitfågeln kom utan skakning eller nedläggning.
En överblick på markeringarna som vi gjorde, här är det Håkan's Posh som skall skickas. Ser ni den lilla mörka fläcken till vänster om enen, det är Peter som står där och kastar. Kan säga att hundarna hade lite bry innan dom hittade markeringen, men alla fixade det.
Helsystrarna Qvittra och Rassla
Här syns det hur det regnar, Qvittra skickas på ett närsök.
Alltid redo, det är Qvittra's ordspråk.

Klicka på bilden nedan så kommer du till fotona.
Jaktträning i Kållered 20 juni 2010 - bloggen-




Vi körde två och två, Qvittra och Carlsson började. Skott med en 6 mm pistol och vilt var det som gällde.
Det var upplagt som ett öppen prov(fast Carlsson är ju en elithund, så han fick lite svårare markeringar)

Så här var det upplagt:
Domaren tog emot oss och vi gick en liten transport till markeringarna/linjetaget(som dom hade sett när vi la ut) här började Qvittra med en enkel markering som inte var lätt, hon fick jobba en del innan hon fann den men det gick till slut. Sedan skickades Carlsson på linjetaget, här var det lite lurigt för det gick en liten stig/väg några meter innan dom var framme vid kaninen(som man inte såg där vi stod) och här tappade man dom helt i synfältet, så det var bara att lite på sin hund. Sedan fick Qvittra den andra enkel markeringen.

Efter det var det en transport till söket (16 vilt) här hämtade Carlsson in två och sedan Qvittra två som gick bra, Qvittra knallade här vid ett tillfälle när Carlsson skickades(man märker skillnaden när det är vilt med) så då gick vi och gjorde ett litet närsök för att få henne på andra tankar. Carlsson fick ta två till och likadant gällde Qvittra.

Därefter gick vi tillbaks till markerings/linjetags området och Carlsson tog en dubbelmarkering, sedan fick Qvittra ta linjetaget som hon spikade.

Åter till söket där vi skickade varannan tills dom hade hämtat in åtta var. Någonstans här gjorde Qvittra ett närsök till.

Sedan bytte vi med Razzla och Posh som körde på ungefär samma sätt.

När dom var färdiga så var det dax för Simson att tränas lite och det gick mest ut på att ta vilt, vilket han gjorde på ett mycket bra sätt(för att vara Simson) jätte roligt att se detta.

Vi avslutade dagen med att köra lite vatten, dels dolda markeringar på dummis och även lite markeringar och linjetag med fågel, mest för att kolla av avlämningarna.

Nöjd och glad så var det rätt så lätt att köra hem(inte nöjd med fotgåendet då förstås, men vi jobbar på det)


Har även fått till en riktigt bra träning i veckan tillsammans med Catta, vilket kändes superroligt.

Lydnads gänget har också kommit igång, och jag har bestämt mig för att punkt träna inkallning med stå och ligg, frammåtsändande och krypet nu en tid framöver.

Tack och hej !

3 kommentarer:

  1. Kul att se bilderna, jag håller med dig, tycker de blev riktigt bra!
    :-)
    Kommer snart bli tvungen att köpa en liknande kamera, man blir ju bortskämd, och roligt är det att fota!
    Får ju återigen passa på att tacka för att jag får smyga med o kika på era träningar!
    Det är verkligen guld värt, jag känner att jag får en klarare och klarare bild av vad 'jag' vill få till i slutändan!

    SvaraRadera
  2. Nu är det bara jag igen som ville tassa in och önska dig och doggsen en alldeles underbar midsommarhelg!
    ;-) Heléne

    SvaraRadera
  3. Men... har du en blogg? Det visste jag inte!

    Var tvungen att Googla på Ester och Qvittra för att hitta dig någonstans (jag har inte kvar din email-adress) och då dök bloggen upp. Kul. :-D

    Vilken massa fina bilder, och vad mycket jakt du verkar hålla på med nu.

    min nya mail är camilla.svenang@gmail.com

    SvaraRadera