torsdag 27 september 2012

616,75 poäng



Viken tävling jag och Qvittra gjorde i söndags. Vi slog till med 616.75 poäng, vilket ju är ett mycket gångbart SM poäng + att vi blev Distriktsmästare för andra året i rad.

Vi var i Oskarström och tävlade, men spåren gick i Skedala. Det måste ha varit väldigt bra förhållanden, för jag tror inte att jag varit och tävlat elitspår med naturpinnar där så många hundar gick åt rätt håll och plockade alla pinnar. Jätte roligt var det och vi hade en sån härlig stämning hela dagen. Tusen tack alla Oskarströmmare som hjälpte till och såg till att tävlingen blev så lyckad och till alla trevliga medtävlande

Dagen började med samling 5 km hemmifrån, det är lyxigt. Alla började med spåren.Vi var 6 stycken från distriktet (av 10)
Qvittra gjorde ett kalas snyggt spårupptag, där hon verkligen valde det rätta hållet = 10:a. Det går knappt att beskriva vilken lycka när man kommit iväg och ingen säger något.
Sedan spårade hon riktigt bra, men det dröjde länge innan första pinnen kom, och jag kan säga att det var många tankar som for i huvudet, typ- typiskt nu när hon äntligen tar rätt håll så missar hon pinnar i stället. Men inte då, hon var så duktig så och plockade alla pinnar så fint = 10:a, och 22 minuter tog det.

Ner till samlingen för att köra uppletande, som gick galant, ännu en dubbel tia (vi har fått 6 stycken sådana på 15 tävlingar i år) det var bara Qvittra & Chili som fick detta.

Sedan åkte vi till klubben och körde plats och stege innan lunch, och bara för att bli lite tjatig så fick vi dubbel tia på dom momenten också.

Vi åt lunch och hade det trevligt, och det var så skönt för jag kände mig inte nervös eller spänd på något sätt, fast att vi hade guld läge med 10:or på allt innan lydnaden.

Lydnaden gick bra, men långt ifrån perfect.
Qvittra fick "äckel"nojja på en plätt på planen, där hon minsann inte skulle gå, så det fria följet blev lite knackigt där + att hon absolut inte skulle sitta i detta "äckel" 8,5-9
Inkallningen gick bra. 9,5-9,5
Framåtsändandet, här tog hon en båge i 1:a utskicket (tyvärr ser man inte detta på filmen) för att inte gå i "äcklet", och 2:a skicket blev lite tamt. 9-8,5
Krypet, det gjorde hon bra för att vara henne, hon var hög på något ställe. 7-8
Skallet, hon skällde som bara den och satt bra för att vara Q(inte någon skyddsbevakning denna gång) 8-8,5
Metallen, detta var busmomentet denna gång. Hon sprang ut och skulle gripa, men då kände hon en lite gotta som hon bara var tvungen att leta upp innan hon skulle fortsätta sin apportering, men sedan kunde hon inte ta apporten där den låg, så hon puttade iväg den med nosen och sedan tog hon den och kom in. Jag bara stog och tittade och fattade inget, detta är ett av hennes parad nummer, Q har fått dubbel tia eller 9-10  18 gånger på 21 tävlingar, så jag behöver inte vara så orolig. Jag skrattade bara åt eländet 7-7,5
Tungen, bra men kom lite långt ifrån mig vid avlämnandet 9-9,5
Hoppet bra 10-10

Här kommer filmer från lydnaden.

Fritt Följ
http://youtu.be/SyCemxGZp5Q

Inkallningen, Framåtsändandet, Krypet, Skallet, Metallen, Tungen
http://youtu.be/oINVhQfzNM8

Hoppet
http://youtu.be/cBMf4KhF4ys

Extra roligt på denna tävling var att det blev så fina och höga resultat, 5 cert delades ut.
Gunilla L & Kajjan 613, Anna & Gunde 609, Gunilla I & Erik 599, Åsa & Chili 596 (och spårchampion, mycket väl värda detta) Sedan gjorde även Ronny & Don och Kerstin & Sparris riktigt fina tävlingar men hade tyvärr lite stolpe ut. Men dagens underhållning var ändå Anna som gjorde en sådan kalas tävling med Nicklas Gunde, det såg så proffsigt ut.

Nu blir det lite vila från tävlandet, så då hoppas jag kunna träna lite spårupptag så att vi får ordning på detta, då blir vi farliga kan ni tro ;-)

(Jag var och tävlade på GMBK's Grand Prix helgen innan denna tävling, men det är en tävling som jag lätt kommer att glömma. Bakspår och 2 pinnar bort är inget att skryta med. Men jag måste bara ge alla på GMBK ett jättestort tack, för det var en super bra och trevlig tävlingshelg, med så finfina priser så man trodde inte sina ögon.Till den kommer jag att anmäla mig igen)

Tack och Hej !

2 kommentarer:

  1. Så härligt Fia!!!!!
    Stora grattiskramar från oss alla på Månstorp.
    /Anki o Astrid

    SvaraRadera
  2. JÄTTEGRATTIS FIA till SM-poäng och DM-vinst för andra året i rad!! Ni är otroliga!!

    Tina med flock

    SvaraRadera