söndag 14 mars 2010

Lydnad och Samträning

Då var det dax igen för en rapport om hur veckan har varit. Har nästan gått lite på moln efter lördagens walk-up träning, härlig känsla. Vårat lydnads träningsgäng hade en liten träningstävling i tisdagskväll tillsammans med ett annat träningsgäng, mycket nyttigt. Man tror att momenten sitter men det kunde jag konstatera att det gjorde dom inte alls. Så nu gäller det att lägga på ett kol för jag har kommit med på en högre tävling i slutet av mars (om den nu blir av, men jag har i alla fall fått ett PM). Så det blev lydnadsträning efter bilbesiktningen i fredags, har hittat grusplaner som det går utmärkt att träna på om det bara är ljust ute. I går lördag så var det samträning med SSRK som stog på schemat, vi fick nästan en lika underbar dag som förra helgen, tyvärr blev kameran kvar vid fika platsen. Vi var ett gäng som ville köra sök med vilt. Qvittra har inte varit i närheten av vilt på 7 månader!!(vi startade ju i nkl 1 augusti och efter det så körde vi bara bruks hela hösten) Innan provet i nkl så jobbade vi stenhårt på att Qvittra skulle ta allt vilt, hon var inte alltid överförtjust i trut, kaja, kråka mm. Så igår när det nu äntligen var dax igen med viltapportering så tänkte jag att nu skall vi testa hur det står till med vilthanteringen hos min lilla Qvittra, Vi lade ut ett sök med 8 vilt och vi var 6 stycken som skulle köra och jag körde som nummer 3. Och vad skall man säga, jo att nu får man sväva på moln ännu en vecka, min lilla hund hon gick som tåget, söker djupt, nära, brett och i mitten med en härlig intensitet och alla avlämningar satt som en smäck. Herre gud så skön, nu känns det som att jag kan släppa nojan över att hon inte skulle hämta allt vilt. I dag söndag har jag varit ute och kört igen ett riktigt ordentligt lydnads pass.

Tack och hej

2 kommentarer:

  1. Skönt att veta vad Du INTE behöver ha i frysen längre...
    Vi ses!
    /Anki o Astrid

    SvaraRadera
  2. Hej, kul att det gick så bra "trots" att ni inte kört med vilt på så länge. Nisse var på vildsvinsmässa så jag var och hade marktjänst hemma med alla hundar och barn som ska köras hit o dit *S*
    Nisse kommer nog på nästa träning men inte jag så då får du sköta kameran så det blir bilder.

    SvaraRadera