söndag 7 mars 2010

Walk-up träning

I går så var jag och Qvittra på en Walk-up träning. Och vilken dag vi fick. Strålande solsken, lite snö över skaren(så att det inte blev halt) och ca 14 trevliga hundar+förare som tränade tillsammans från 10.00-14.00. Vi delade in oss i två gäng, så antingen körde man hund eller så var man funkis. Först började vi med att alla tog ut sina hundar och så gick vi och la ut memoris på tre olika ställen. Sedan satte jag Qvittra i bilen för jag skulle kasta för första gruppen. Det är väldigt roligt att kunna se hur dom andra hundarna och förarna jobbar (det gör jag i alla fall inte jag när jag själv kör hund). Man gick på linje, med en skytt och kastare på båda sidor + en kastare som kastade bakåt. Sedan hade vi en som talade om när man skulle stanna och vilken dummies man skulle ta. När första gänget var klara så var det fika och sedan gjorde vi lika dant. En sak som jag märkte med Qvittra var att hon såg först vänster skytten+kastaren och var ju helt övertygad om att allt skulle hända där, så det tog ett tag innan hon förstog att det lika gärna kunde hända något på höger sidan. Hon skötte sig bra tycker jag, tror att hon markerade alla dummisar som kastades så jag är allt lite imponerad över att hon höll ihop det så bra hela passet. Hennes två första dummisar var sådana att det kastades en framför som hon inte var till henne, utan vi fick vända om och ta bakåt dummisar ( det var toppen, för hon är allt lite het min Qvittra, kan undra om detta var en medveten handling av Marre som var vår linjeskötare) I början hade jag kortkopplet på men efter ett tag tog jag av det och det känns inte som om hon har några tendenser till att knalla. Det finns två saker som jag måste jobba med och det är fotgåendet och att det kommer ett litet, litet ljud ifrån henne precis när vi skall börja röra oss. Inget när hon sitter och väntar eller när hon ser någon annan hund jobba, jag tror att jag märkte något liknande förra året när skendräktighets perioden var, och det är nu ca 2 månader sen hon löpte, så jag gör ingen större affär av det nu i alla fall. Det sista vi gjorde var att hon fick en markering framåt och när den var inne så skickade jag på en memoris(nu stog vi ju på ett helt annat ställe än vi gjorde när vi lade ut dom)och hon bara spikar den - gud vad hon är redig, jag är så glad över min lilla hund. Sedan avslutade jag med att skicka på en annan memoris nu när jag hade chansen och det hade gått ca 4 timmar sedan vi la ut dom, och vad tror ni hon gör, jo spikar den också, jippie.
Tack Eddie, Pia och Roy, Marre och Stina för att ni drog ihop detta, och jag längtar till nästa gång.



Här är hela gänget i från första gruppen samlade (foto Villafarmen.se)Här är gäng nummer två (foto Catta)

Rätt så läcker bild,med alla armar och snacka om att doggarna är uppmärksamma(foto Catta) Qvittra kommer och skall lämna av med en stoppsladd (foto Marre)



Här skickas Qvittra på ett bakåtskick (foto Marre).

Återigen en avlämning, där matte får ta till händerna för att få stopp på Qvittra (foto Villafarmen.se)

Ett annat utskick. (foto Villafarmen.se) Vi var tre stycken som fotade(Catta med min kamera, Villafarmen.se och Marre)

Jag lägger ut länken till mina foton här.

http://picasaweb.google.se/fia.ahlstroem/WtTr6310?feat=directlink

Här nedan är en filmsnutt från Qvittras markering+skicket till memorisen

Tack och hej

3 kommentarer:

  1. Hej, kul och läsa din blogg och kolla bilderna. Jag tycker det är fantastiskt kul och träffa alla positiva och glada hundmänniskor (givetvis hundarna oxå *S*)
    Det verkar som alla hundarna skötte sig jättebra efter att en del varit i coma under vintern, i alla fall Ville och Nisse har varit i coma ;-)

    SvaraRadera
  2. Gud vilka härliga träningsdagar ni får till ner igenom.
    Blir lite avis!

    Kollade med Anna Lena men det blev ju som sagt inställt, men jag kunde hänga på när det skulle bli av framigenom istället.
    Ha det bäst!
    Nu e det bara 7 veckor kvar!
    ;-) Heléne

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder! Vi syns på träningen den 20:e, blev så sugen att jag anmälde mig och kompisarna :-)
    Kram A-L

    SvaraRadera