söndag 13 februari 2011

vecka 5 och 6

Stina, Pia och Jag tar en fika efter samträningen med SSRK
Här är hela gänget, tyvärr blev det bara fika bilder eftersom jag måste koncentrera mig så mycket på Qvittra och inte vill släppa kontakten genom att fota när vi arbetar. Tror att Lasse K har lagt ut fler bilder på SSRK sektion Hallands hemsida.

Förra veckan så blev det lydnadsträning lördag, söndag, måndag och tisdag.
Härligt, och man märker att det går framåt när det blir lite mängdträning.

Lördagen var jag i Skedala ridhus med Tina och Christer.
Söndagen var jag först hos Kerstin T och körde uppletande, efter detta så åkte vi till Kvibille ridhus och var med på en träningstävling i lydnadsklass 2 som Oskarströms BK anordnade, tack för att jag fick vara med. Det gick rätt så ok, mycket nyttigt att bli inropad och kunna belöna när det behövdes. Kan nog tänka mig en start i juni i klass 2
Måndagen var det träning i växthuset i Slöinge med hela lydnadsgänget.
Tisdagen var det Skedala igen med Tina.

Igår så var det samträning för första gången med SSRK, och vilken härlig dag det blev. Det började först med en lydnadsrunda där vi tittade på marken som vi fick använda.
Sedan gick jag runt lite med Qvittra och tittade på dom olika grupperna, när hon var lugn så skickade jag bakåt på kaninbollar som jag lagt ut under promenaden.
Till slut hamnade jag i ett gäng som körde markeringar som sedan blev till linjetagspunkter. Där fick Qvittra en lång markering som hon löste bra. Sedan tog jag med henne och lade ut linjetagen till dom andra, får ta alla tillfällen i akt med att träna fotgåendet nu. Jag la även en till Qvittra , och den fixade hon bra den också.

Idag har jag tagit det lugnt, gjorde ett uppletande med båda hundarna på promenaden.

Nu kommer jag till något som jag tycker är lite tråkigt.
Jag har ju haft i en brukslydnadskurs sedan 2007 på klubben, förra året så höll jag den tillsammans med Tina och i utvärderingen så tyckte deltagarna att det var bra med två instruktörer.
Både jag och Tina tävlar/har tävlat i elitklass med våra hundar, och jag tror inte att det är så värst många SM förare som har kurser på sin brukshundklubb. I vår klubb är det inte så många instruktörer över huvud taget som tävlar i elitklass.
Vi hade 9 deltagare förra året och både jag och Tina tyckte att det var lite mycket. Vi kände att vi inte riktigt räckte till. Det är ju ändå 11 moment som skall gås igenom på 8 gånger + teori om div. saker som är viktiga att tänka på när det gäller tävling och dom olika momenten. Varje gång var på ca två timmar.
Så vi ville inte ha mer än 8 deltagare denna gång (1 st mindre än förra kursen) men här blev det STOPP.
VI FÅR INTE HA VÅR KURS för det är för få deltagare, alla kurser måste ha minst 6 stycken deltagare/instruktör.
Sedan tar man inte hänsyn till vad det är för kurs man har, jag kan ju tycka att det är lite skillnad på att ha en tävlingskurs där man måste vara uppflyttad till lägre klass och behöver individuella tips mot att ha en valpkurs eller en allmänlydnadskurs, men icke sa nicke.
Jag trodde också att en brukshundklubb försökte att få fram nya tävlingsekipage i brukset men det verkar inte som om min klubb är så intresserad av detta.
Räknade ut att det blir ca 3000-3500 kronor plus om vi hade fått ha kursen, men då ställs kursen in i stället och det blir o kronor till klubben i stället.

Men jag får väl se det så, att nu får jag en dag till i veckan som jag kan träna Qvittra på och det är ju inte fel.

Tack och hej !

8 kommentarer:

  1. Härligt att se lite snöfria bilder o läsa om eran träning!
    Mindre kul att läsa om resonemanget från eran klubb, man börjar verkligen undra...
    Ibland tänker folk uppenbarligen inte längre än näsan räcker!
    Mycket tråkigt!
    Men då vi ser fram emot att hejja på er under SM i år så är det ju inte helt fel med en extra ledig dag!
    Ha det gott!
    ;-) Heléne med Brassan & Vinna

    SvaraRadera
  2. Ang kurser så gräver ju brukshundklubben sin egen grav. De vill ha kvantitet och inte kvalitet. De tänker ju inte då på instruktörerna alls som ska hålla kursen. URDÅLIGT!--- Men som sagt, dina hundar får mera tid av dig och en klubb som redan har dålig ekonomi får ännu sämre ekonomi!

    SvaraRadera
  3. Ja du, en del klubbar är lite stelbenta.
    På vår klubb löste vi det med arvodet, först så hade vi en fast peng för instruktör & hjälpare och då var det ett måste att ha ett visst antal deltagare på kursen, men efter som vi har några instuktörer som aboslut inte håller kurs med fler än 6 hundar oavsätt hjälpare eller inte så ändrade vi arvodes biten till att 1/3 av intäkterna för kursen skulle gå till instruktör och hjälpare som sedan delades 2/3 till instruktör och 1/3 till hjälpare, och detta har löst de flesta problem med antal deltagare på kurserna, kanske kan vara något att ta efter??

    Men annars så får ju Qvittra och Ester mer av din underbara tid :-)

    Kram Veronica & Hobbe

    SvaraRadera
  4. Jaha du att man aldrig upphör förvånas? Åh jag ser fram emot vårens träningar, i lördags jobbade jag och så var vi i ullared en runda, träningsvädret var ju annars helt ljuvligt.....nästa gång det är träning är vi i göteborg dock. Men du angående kursen, så bara stå på dig! Kram!!!!!

    SvaraRadera
  5. Va fusk!!! Ni har ju barmark!!!;)
    Vill också spåra, köra jakt och leta föremål.....
    Psst...det är ni värda, men jag måste bara gnälla lite...

    Kram, kram

    //Mia med Melker&Isack

    SvaraRadera
  6. Jag tog bort en kommentar som var anomym.
    /Fia

    SvaraRadera
  7. Jag blir sååå avundsjuk när jag ser bilderna med sol och ingen snö!! Här i Uppsala är det fortfarande extrem vinter. :-(
    //Eva & Mango (Mandylike's Painstaker)

    SvaraRadera
  8. Ja, hur i all sin dar ska man kunna hålla en bra kurs om man inte själv känner sig nöjd med upplägget?

    Synd om de kursdeltagare som går miste om en kurs med er, men givetvis ska ni stå på er när det blir så här!
    Kram!

    SvaraRadera