måndag 4 april 2011

Debuten i elitklass är avklarad

Då var debuten i elitklass avklarad och jag är så nöjd med både Qvittra och min insats.

Helgen startade redan i torsdags då Anki kom upp på morgonen och vi körde spårupptag på fält, uppletande med små föremål och sedan ett lydnadspass (inkl platsliggning) i regn. Allt kändes så bra med både Qvittra och Astrid.
På kvällen åkte vi och lyssnade på Kenth Svartberg som hade föredrag om - Utveckla din tävlingshund, tack Jenny och Camilla som fixat till detta.
Fredagen var det - Clinic med Kent Svartberg och ämnet var tävlingslydnad i praktiken, detta var en heldag 9-17 . Båda evenemangen var superbra och jag har fått med mig många bra tankar.
När detta var slut så åkte jag bara hem och packade in mat och kläder sedan hämtade jag husvagnen och körda ner till Simrishamn och var väl på plats ca 22.30.

Lördagen var jag 5:e reserv på, men eftersom jag var på plats så gick jag på lottningen utan att direkt ha förberett något, hade ju fått reda på att det inte var några fler återbud. Men en stackars människa hade kört vilse och dom väntade på henne ca 10 minuter men hon dök inte upp, så då var platsen min. Lite konstig känsla hade jag allt, men det kändes ändå bra att jag kunde få till det utan några förberedelser. Jag drog ju klart nummer 2, så det var bara pang på rödbetan.
Qvittra gjorde ett riktigt fint spårupptag (10-10) med fina analyser långt ut i rutan, sedan bar det iväg och vi fick rätt så snabbt och lätt 4 pinnar, sedan blev det bekymmer för min lilla hund.
Hon jobbade och "kluckade" med sin näsa, slet som jag tror inte jag har sett henne göra innan, men hittade inte spåret, hon gick tillbaka som hon gör när hon tappat spåret och jag kunde inte läsa henne riktigt men det kändes ändå som att hon var i närheten av det. När tiden hade gått ut så tog jag mig en funderare och kom fram till att jag skulle försöka att göra det bästa av situationen, hade detta varit på Esters tid hade jag nog bara kopplat loss och gått till bilen, ganska sur, men nu så gick vi upp dit jag visste att 4:e pinnen låg, och hon hade så svårt att hitta spåret igen, men fick det till slut och spårade ett litet tag men sedan tappade hon det igen, då släppte jag loss henne så att hon fick frispåra och så gick vi åt det håll som slutmannen stod, och här hittade hon spåret och frispårade så att hon fick 2 pinnar + slutet med mycket belöning och beröm, så det blev ett bra utbildningsspår för henne och hon höll på i 50 minuter och gav aldrig upp.
Sedan körde vi ju klart uppletandet efter dom tävlande och även platsliggning och lydnad.
Så det blev en heldag för både henne och mig , lydnaden gick inte alls bra men det är inte så mycket man kan göra dan innan en tävling men vi fick i alla fall jobbat oss igenom den så det kändes ok när vi slutade. På kvällen blev det Kina mat i stugan med några av dom härliga tävlande. Sedan somnade vi sött.

Söndagen drog vi start nummer 9, så då hade vi både förberett oss innan och hade även tid innan påsläppet.
Qvittra var taggad till tusen när domarbilen kom, och nästan skrek när vi gick fram till upptagsrutan, och jag tänkte - herre gud hur skall detta gå? Skickade iväg henne, vi hade motvind i rutan, hon sprang snabbt ut till halva rutan och tvärbromsade och där bärjade hon att analysera, höger, vänster, höger, vänster, jag trodde att det var något annat spår för så har jag aldrig sett henne göra och rätt som det var hade hon bestämt sig och spårade ut åt höger, tror ni att jag väntade på en kommentar från TL? men hon var tyst så det blev 10-10 på det upptaget.
Sedan spårade hon som en gudinna, hade jätte svårt i 3-4 vinklar men redde ut det och det var verkligen roligt att se hur hon jobbade. Efter 30 minuter var vi i land med alla 7 småpinnarna och slutet. Tror ni att jag var lycklig ???
Lite vila sedan var det dax för uppletandet, och som hon gjorde det, nästan ståpälsvarning. 10-10. Då hade vi alltså fullt på specialen på vår första genomförda elit tävling, mycket stolt matte.
Platsen gick bra 10-10, och efter stegen blev det lite tjafs 9,5-10 på den.
Sedan var det "bara" lydnaden kvar, och vilken konstig känsla att inte ha en aning om hur detta skulle gå, om Qvittra var trött, pigg eller helt slut, jag har ju ingen aning om hur jag skulle värma henne, men det blev väldigt bra med facit i hand.
Fritt följ 7-8
Inkallning med stå och ligg 8-8,5
Framåtsändandet 7-7,5
Kryp 5-0
Skall 7-7
Metallapport 9,5-10
Tung 9,5-10
Hopp 9,5-10

Totalt fick vi alltså ihop 583,75 poäng och jag är jätte nöjd med detta, visst hade det varit roligt med 1, 25 poäng mer och ett cert, men jag är så glad att vi fick ihop det så bra som vi fick.
Certen kommer att komma så småningom det är jag alldeles säker på.
Vi kom 5:a i tävlingen.
Anki och Astrid gjorde en riktigt bra tävling dom också, tyvärr så höll inte Ankis röst på inkallningen så Astrid kände inte igen sin matte så det fick bli några extra kommandon, och ändå så skrapade dom ihop 602,75 poäng. Jätte grattis till dom två, hoppas nu att du Anki kan kurera dig till nästa helg.

Tusen tack till Simrishamns brukshundklubb, så trevligt bemötande av alla och verkligen välordnat för dom tävlande, att klubben sedan ligger på underbart vacker mark gör ju inte saken sämre. Detta var första gången jag var här och det blir inte den sista kan jag lova.

Jag är 9:e reserv i Ängelholm, så då är det kört för min del, men har kommit med i Hässleholm(har inte varit på denna klubb heller)

Nu skall vi njuta av detta, och köra ett par träningstävlingar i veckan, så att vi kan göra ännu bättre ifrån oss framöver.

Tack och hej !
Tyvärr inga bilder eller filmer från helgen, hade liksom ingen ork att engagera någon för detta.

7 kommentarer:

  1. Du underbara människa vilken energi det sprudlar om dig! och jag tror såhär Fia, att man får precis det bemötande man förtjänar, i ditt fall så är det svårt att inte vara glad och trevlig när man möts av din glada uppsyn alltid! Härligt att det gick så bra för er1!!! Vi håller tummarna på nästa tävling! Kram!

    SvaraRadera
  2. Återigen superduper grattis! Vilken fantastiskt fin debut!!!

    Roligt att läsa om alla detaljerna (försökte ringa igår ett par gånger:-)
    Det måste vara härligt att ligga på de poängen och med all sannolikhet ha så många spännande år framför er!!

    Grattis också Anki och Astrid till fina poäng!!

    SvaraRadera
  3. Oj vilken härlig helg ni har haft! Superfin debut, ni e så duktiga att få till allt på samma dag! håller med Jenny, vilken suverän start på debuten när du inte har haft så många riktiga träningar i bagaget. Det bådar gott för framtiden :) Grattis grattis! Kram från oss

    SvaraRadera
  4. Grattis igen till er fina debut - och vilka poäng!
    Rizzla hälsar och tackar för hjälpen med platsen. Vi får nu börja om med den. På tävling kommer vi att avstå tills platsen åter är på plats.

    SvaraRadera
  5. Härlig läsning! Stort grattis till en riktigt fin debut! Det bådar verkligen gott inför kommande tävlingar!
    Ha det gott!
    ;-) Heléne & Vinna

    SvaraRadera
  6. Grattis till en fin debut!! Blir spännande att följa er i fortsättningen :)
    Ha det så gott / Maud, Cosy, kelly o Rhea

    SvaraRadera
  7. Trevligt att läsa om första tävlingsdagen, då vi inte var på plats. Hoppas vi ses snart!
    Hälsningar Ann-Sofie o Libbi

    SvaraRadera