tisdag 19 april 2011

Elitspår i Hässleholm

Då har jag och Qvittra varit i farten igen.
I söndags gjorde vi vår 3:e elitspår tävling i Hässleholm.
Har aldrig varit där men det var en fin klubb och bra ordnat med fina spår och trevliga funktionärer.
570,25 poäng fick vi ihop (inget cert) och första gången som Qvittra fick kliva upp på prispallen

Åter igen var jag nöjd med Qvittras prestation.
Men inte med min för jag skötte mig urdåligt på uppletandet.

Dagen började med spår nummer 1 och både spårupptag och spår gick som en dans.
Helt underbart att gå bakom Qvittra när hon spårar på det viset, hade inte problem någonstans på hela spåret, och upptaget gjorde hon så fint så fint. 10-10 på båda.

Sedan var det uppletande i en bokebacke. Jag skickade henne i vänster kant och hon sprang rakt ut och tog det i vänster hörna, då flyttade jag på mig mitt dumma nöt, och jag som säger till alla att man alltid skall skicka två gånger på första skicket speciellt om man får in ett föremål. När Qvittra lämnade av såg jag att hon markerade något framför sig och jag bara viftade iväg henne och trodde att hon skulle gå direkt ut och plocka föremålet men det gjorde hon inte för vinden slog så hon tappade vittringen igen. Sedan blev det hawai av det hela, hon vek av åt vänster när jag skickade ut henne och jag blev irriterad men det var säkert den där vittringen som hon inte kunde släppa, hon körde sitt eget race och lyssnade inte på mig så det blev en del tjat. Sedan fick hon 2:an och 3:an och när det var en minut kvar så var jag ju i höger sidan och där fanns ju inga föremål. Fasiken så arg jag var på mig själv efteråt när jag fick reda på var föremålet låg, jag tycker att vi skall ha en 10 på detta moment, men det går ju inte när man har en sådan knasig matte. Betyg 5-7 , så där förlorade vi 24 poäng.

Sedan var det plats 10-10, och stege 8,5-9 hon hoppade sista steget och var lite het.

Efter lunch var det lydnad, nu var jag lite spänd på om det var en engångsföreteelse att hon gick hyfsat på första tävlingen, eller att det kanske börjar bli lite stabilare.

Vi hade en härlig känsla rakt igenom och jag räddade två nollor och det är ju skönt när man kan göra det. Är riktigt nöjd med Qvittra och hennes attityd. Ann-Sofie var snäll och filmade, så ni kan kika här nedanför.

Fritt Följ : 8,5-7,5
Här missade hon helt i en halt, men är ändå nöjd, detta moment har vi svårt att få till.

Inkallningen : 6-8
Vilket härligt bakåt tänk hon har här, när jag kallar in efter ställandet är hon på väg att vända för att ta "bollen" men sansar sig och kommer på mitt handtäcken och hon har samma tänk efter läggandet. En nolla räddad.

Framåtsändandet : 9-8
Är så nöjd med detta moment, det dom drog på var hoppen på mig efter inkallningen, det bjussar vi på nu så här i början av karriären.

Krypet : 7-5
Detta är jag också nöjd med. Är ju långt ifrån färdigt, men jag tror att det kommer att bli bra om ett år eller så.

Skallet : 9-8,5
Mycket bättre än förra gången, Qvittra är ju ingen skallare precis, det sitter rätt djupt inne hos henne.

Metallen : 10-9,5
Bra

Tungen : 9,5-9
Sätter sig lite snett framför mig

Hoppet : 7-7
Här räddar jag den andra nollan, hon hoppar ut som en gummiboll och ser flaggan i framåtsändandebanan och tänkte nog att "matte har kastat en boll" så hon drar järnet dit och jag ropar sitt, hon stannar och vänder sig om men fattar inte varför jag stoppat henne, så jag gör handtecken och säger sitt. Då är hon ju ca 3-4 meter utanför hindret och jag tänkte att hon aldrig kommer att hoppa tillbaka, för så snett har vi inte tränat på. Här är matte lite duktig och gör handtecken åt höger och säger ett tydligt hopp och vad gör den lilla hunden, jo hon går in i linjen och hoppar tillbaka som en gummiboll.

Nedan är fritt följ, inkallningen och framåtsändandet
http://www.youtube.com/watch?v=GeaerRu5ZIY



Här kommer krypet, skallet, metallen, tungen och hoppet
http://www.youtube.com/watch?v=jva0pncY-44



Nu skall här tränas vidare så att vi kan få till riktigt höga poäng.
Och det känns mycket bra kan jag avslöja.

Tack och hej !

4 kommentarer:

  1. Grattis till ytterligare ett fint resultat! Det ser riktigt bra ut inför framtiden det här!!! :)


    Kram Mia med Melker o Isack

    SvaraRadera
  2. Det här kommer att bli riktigt bra! Att kunna prestera och få till det på tävling nästan bättre än på träning är ovärderliga egenskaper:-)

    Kram Anki o Astrid

    SvaraRadera
  3. Grattis Fia till en bra tävlingen - igen! specialen e ju grym och lydnaden kommer bli kanonbra i framtiden. Det där framåtsändandet ser ju super ut :) Så många härliga tävlingar ni kommer ha framför er nu du o Qvittra. Kram från ledighetskommittén

    SvaraRadera
  4. Grattis Fia, till pallplats och finfin tävling, lovar gott inför kommande utmaningar. Kram
    Camilla med flock

    SvaraRadera