måndag 14 december 2009

Kryp skålen

Min uppfinning, en snusdosa med ett gummiband i som man trär på foten för att belöna på rätt ställe.
KOM IHÅG VAD NI LÄSTE OM DETTA FÖRSTA GÅNGEN !!! Vad tycks ?
Qvittra får automatiskt rätt possition, och belöningen nere på backen.
Hon får bara ta den när jag säger varsågod, och har ingen dragning uppåt.
Försöker också att få henne att titta framåt så att båda armbågarna är i marken.
Visst är det en lysande ide.
Har ni sett så fint hon ligger i med båda armbågarna.


Då kommer här en liten rapport efter helgen.
Först vill jag gratta min träningskompis Fredrik med sin härliga I-or som i går tog sitt första 1:a pris i elitlydnaden, ni är grymma.
Tränade lydnad i ridhuset i tisdags med lydnadsgänget, jag körde igenom eliten's 4 första moment och det kändes bra, momenten är ju inte på långa vägar färdiga ännu men det finns hopp om att vi skall få till dom fint.
I lördags gick vi en långpromenad i det fina vädret, efteråt körde jag lite närsök, stoppsignal och att bara gå med mig när jag hade bössan framme.
Anki kom upp i söndags, vi började med att lägga ett parallell spår till Qvittra och Astrid(Qvittra's första), medan det låg till sig körde vi uppletande i fullvallad ruta med tre föremål i tre korridorer. Detta gick bra för både Qvittra och Astrid.
Efter två timmar spårade vi våra spår, vi hade gått brevid varanda, efter varandra, korsat varandra, mött varandra, lagt det i vildsvinsbök + att hela orienteringsklubben var ute och sprang i "våra" marker.
Qvittra hade jättesvårt att fäste på mitt spår, och ett tag tänkte jag ge upp, men så kom hon sig och alla övergångar som jag och Anki hade gjort fixade hon mycket bra, sen mot slutet blev hon nog lite trött i huvudet och hade klockrent dragit iväg på något annat spår om jag inte hade stoppat henne.
Efter detta körde vi till klubben och började med Qvittras lydnad, jag ville köra igenom allt så att Anki fick se och komma med sina kloka förslag på vad som vad bra och dåligt.
Inte för att skryta, med herre gud så bra det kändes.
Sedan var det lunch- min egengjorda räksoppa med ostmackor. Efter det så körde vi igenom Astrid's lydnad, och någon mer stabil hund på lydnadsplanen tror jag inte att jag har mött.
Vi fick till en platsliggning(utan skott) där vi gömde oss i stugan och även stegklättring.
Dagen avslutades med en promenad där alla doggarna lekte och nojsade.
Tack Anki för att du finns och för alla kloka ord och tipps som jag får från dig, och för att vi kan få till så bra träningsdagar tillsammans, det är guld värt. Längtar redan till nästa gång.
Tack och hej

6 kommentarer:

  1. Ha ha ha! Den uppfinningen var ju himla käck. Ska helt klart testa detta. ;)

    SvaraRadera
  2. Helt underbart dokumenterat, med denna sjukt roliga och förmodligen lika effektiva metoden på krypet. Mer sånt i hundträning säger vi!

    Tack för alla grattisar!!!

    SvaraRadera
  3. Är du uppfinnar-Fia eller? Nu får man väl köpa sig en snusdosa och testa.Fiffigt!! Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Tack själv Fia för riktigt bra träningsdag och fantastiskt god räksoppa. Det känns så roligt att vi båda är inne i en period där det går framåt och det är hopp om en bra vårsäsong. Astrid o jag ska hålla oss friska och Ni ska fila till det där sista så är jag säker på att målen nås på alla håll o kanter:-)Nu hoppas vi att snön o kylan håller sig borta så vi kan inleda 2010 med ytterliggare en höjdardag!
    Kramar från alla på Månstorp

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt och genialt med dosan.

    /Krister

    SvaraRadera
  6. Hej på DIG Fia!

    Det här är Tinas syster, Carina som är inne på din sida. Kul uppfinning med skålen!
    Jag har lånat en bild av dig på Tina å Hymer när dom går frott följ, hoppas att det gick bra. Jag skriver givetvis att det är du som är mäster fotografen...
    Jag tänkte göra en liten presentation på min hemsida av Boscos pappa, Hymer med en bild och film som jag har när han spårar.

    SvaraRadera