lördag 8 maj 2010

Vilken hund jag har




Idag har jag och Qvittra gjort debut på workingtest i öppen klass, och på vilket sätt hon gjorde det. Qvittra vann klassen (av 15 stycken)på 77 poäng (77%) och har därmed fått sin 1:a uppflyttnings poäng till elit(man måste ha två stycken för att gå vidare)

Det skulle även koras en hallandsmästare och där gick dom tre med högst poäng från öppen och elit klass vidare till en final, och gissa om jag blev paff när jag fick reda på att vi skulle vara med där.

Finaluppgiften var ett linjetag över en bäck och när den var inne så sköts och kastades det direkt en markering, denna uppgift blev alldeles för svår för min oerfarna hund som knappt har skickats på ett dolt linjetag innan detta WT. Jag fick henne över bäcken men sedan var det stopp, försökte att stoppa och dirigera dit henne men det fixar hon inte ännu, så efter något försök så försökte jag kalla in henne(det var inte det lättaste för min tösabit tyckte inte att hon var redo för det)

Ett stort GRATTIS til Marre och Tobbe som vann mästartileln.

Här kommer en liten beskrivning av dom olika stationerna(jag anger inga metrar för jag är så usel på att uppskatta detta)
Jag nämner bara på ett ställe att fotgåendet inte var bra(har ni hört det förr?)

STATION nr 1 = 18 poäng (här var det två stycken som fick högre poäng än oss)
Två linletag till samma punkt, när den första är på väg in så skjuts det och kastas en markering åt andra hållet som inte skall hämtas, utan man skall skicka ut på det andra linjetaget.
Detta fixade Qvittra rätt så bra, fick blåsa och dirigera henne på ett ställe.

STATION nr 2 = 14 poäng
En dubbel markering på någon typ av fält, där den först kastade (den långa) kom långt åt höger(med en liten pöl mellan dummisen och oss)och den andra korta kom framför oss.
Här började Qvittra att gå på den långa men ändrade sig och tog den korta som inte var helt lätt att hitta. När jag sedan skickade henne igen så for hon ner i pölen istället för att gå runt om och när hon kom upp så visste hon inte alls var varken hon eller dummisen var, men på något konstigt sätt så hittade hon ändå den till slut, har ingen aning om hur det gick till.

STATION nr 3 = 9 poäng
En dubbel markering i vatten där den första kom i en massa konstig liggande vass och den andra på blank vatten.
Här smög sig Qvittra fram en liten liten bit under hela tiden det kastades, den första på blank vatten spikade hon men la den tyvärr precis framför mig och skakade sig, den i vassen fick jag göra någon typ av dirigering till.

STATION nr 4 = 17 poäng (här fick vi den högsta poängen)
Här skulle man göra en dirigering och på vägen in så sköts och kastades det en markering som skulle hämtas in efter att dom lämnat av dirigeringen.
Jag fick rätt så lätt upp henne till dirigeringen, och sedan har hon ju full sula hem så hon såg inte att det kastades en markering, men jag tror att hon hörde åt vilket håll skottet gick åt, detta såg jag och tänkte att jag måste göra ännu en dirigering, hon for förbi en liten bit men vände rätt snabbt och fick hem den.

STATION nr 5 = 19 poäng (här var det vi och en annan som fick dom högsta poängen)
En dubbel markering i en boke-backe med stora stenar.
Detta löste Qvittra på ett utmärkt sätt, nästan så att man fick ståpäls. Här visade hon att man både kan springa fort och ändå ha näsan på.

Behöver jag säga att jag är så stolt över Qvittra (och min) insats idag.
Men nu blir det inga fler WT:n på ett bra tag, måste jobba med dom bitarna som inte funkar.

Tack och hej

9 kommentarer:

  1. Åhhh så himla kul läsning!
    Stort GRATTIS!!!
    Ni går från klarhet till klarhet!
    Ha det bäst!
    Kram på er!
    ;-) Heléne Brassan & Vinna!

    SvaraRadera
  2. Grattis!!!! Hade du inte din personliga pressfotograf med som kunde tagit bilder under dagen ;-)
    Det är kul att läsa hur ni tränar och tävlar.

    /Lisa

    SvaraRadera
  3. Grattis,grattis! vad kul och läsa om era framgångar!
    Det är svårt att hitta bromsen på en Ferrari, Eller hur!?
    :)

    //Camilla, Elvis, Ozzy

    SvaraRadera
  4. Grattis Fia till era framgångar på WT igår, vilken härlig fart och glädje helt fantastiskt att se, det bådar gott inför kommande mål ;0)) Alltid lika roligt att träffas, nu är det inte långt kvar till ni kommer hit det skall bli sååå roligt.
    Kram
    Camilla med flock

    SvaraRadera
  5. Grattis igen, så kul att det går så bra på alla håll!!

    Kramar från flocken Wibäck

    SvaraRadera
  6. Grattis igen, och tack för korten!
    Kram A-L

    SvaraRadera
  7. Grattis till den fina vinsten, ni är så duktiga
    Kram
    Mumme

    SvaraRadera
  8. Ojojoj - så duktiga ni är!
    Stora grattiskramar från oss

    SvaraRadera
  9. Nu får du allt uppdatera!
    Jag har ju redan hört om era nya framgångar!
    Grattis till fina fina resultat i lkl1!
    Ha det gott!
    ;-) Heléne Brassan & Vinna

    SvaraRadera