måndag 3 maj 2010

Träningshelg-bruks



Här är en länk till fotona, klicka på den lilla bilden.
Träningshelg 1 maj 2010


Det har varit en aktiv vecka kan man säga, kom ju hem förra söndagen med mina två elit hundar (Ester och Qvittra) och har ju svävat lite på moln sedan dess.

Skulle ha tränat lydnad med gänget i måndags men hoppade det, både jag och Qvittra behövde nog vila oss en dag,

Tisdagen var det samträning med SSRK och vi fick till en bra träning, gick i en fyrkant och skickade på linjetag och sedan även markeringar.

På onsdagen flexade jag ut klockan 12 för jag och Stina skulle åke ner till Anders C för privat träning i jaktlydnad det blev även lite linjetag. Så nöjda jag och Stina var når vi åkte hem, våra tjejer hade skött sig utmärkt och jag fick höra igen hur Anders tänker och blev påmind om allt han sa i sommras, vilket dåligt minne man har. Nu skall det bli ordning och reda skall ni veta. Tack Anders för att du både ger ris och ros och tack Stina för att du frågade mig om jag ville följa med.

Sedan kom torsdagen och då skulle vi ju börja vår träningshelg som vi har två gånger om året. I det gänget är det jag+Qvittra, Anki+Astrid, Lennart+Wivan, Britt-Marie och Inge+Ludde, Mia+Melker, Karin+Flisan och vi har haft det mycket bra. Vi träffades på nya klubben i Halmstad och på torsdags kvällen blev det lite grille.

På fredagen började vi med spår och upplet, och jäkla va det regnade, Mia hade lagt upptag i "S" åt Qvittra, och jag kan säga att det gick fullstänndigt åt pipan, Qvittra valde för det mesta rätt och sedan vände hon och bakspårade men hade väldigt svårt att hålla något spår så hon kom aldrig fram till lekplatsen. Melker gjorde likadant och när vi sedan pratade med dom andra så var det ungefär på samma sätt för alla(utom för Ludde som hade gått super). Det var bara att bryta ihop och komma igen. Uppletandet gjorde jag som ett tävlings, där jag inte visste var dom låg och här var Qvittra riktigt duktig, förutom på stigen där det var huller om buller. Sedan åkte vi till klubben, åt lunch och sedan tränade vi lydnad. Detta pass ägnade jag åt lydnads klass 1, det mesta gick bra, men inte läggandet under gång där var Qvittra inne i något framåtsändande tänk. På kvällen beställdes det pizza.

Lördagen började ungefär på samma sätt, fast nu gjorde jag lättare upptag. Qvittra fick se när Lennart gick ut en raksträcka och la varannan apport och satte varannan snitsel. Dessa upptag gick mycket bra, efter fyra åt rätt håll så fick Qvittra spåra som vanligt till dom två sista, härligt. Uppletandet gjorde jag på samma sätt men satte på koppel på transporterna och hon gick om möjligt ännu bättre detta pass. Tillbaks till klubben och då hade det börjat att regna ordentligt så vi hoppade över lydnaden och vilade lite i stället inför ostbrickan som jag bjöd på för vår uppflyttning.

Söndagen vaknade vi och solen sken, så härligt. Då körde vi två pass lydnade var och började med en platsliggning med skott, på det först passet så körde jag igenom hela elit lydnaden, lite för att se var vi står, och det andra passet tragglade vi på det som behövdes tragglas (läggandet i inkallningen, framåtsändandet, krypet,skallet)Efter detta tog vi en gemensam lunch och bestämde datum för nästa träff(i oktober)sedan packades det ihop och husvagnarna rullades iväg. Tusen tack till alla i detta lilla gäng, det är så roligt att träffa er och följa med i utvecklingen, trevliga är ni ju också för den delen ;-).Och ett speciellt tack till Anki för att du finns och hjälper och stöttar mig i allt, jag har sagt det förr - utan dig hade jag aldrig kommit så långt med mina hundar som jag har gjort.

Idag måndag har jag semester och skall bara lata och vila upp mig. På lördag så är det WT som gäller.

Tack och hej

4 kommentarer:

  1. Tusen tack till hela gänget för en fantastisk träningshelg!
    Speciellt tack till Fia för husrum och coaching i allt, men nu framförallt i att få Astrid till att förstå att det är framspår som är rätt. Som sagt ett bakspårs-SM hade vi rott hem lätt som en plätt just nu:-)

    Kramar från Anki o Astrid som oxå haft semester i dag från allt utom upptagsträning (75% på rätt håll!!)

    SvaraRadera
  2. Hej Fia

    Nu har vi lyckats att se filmerna, inte på min dator men på Nils-Görans, jag vet inte varför det inte fungerar på min flera nya pogramm inget hjälper så jag vet inte vilket som är rätt. Stort tack för alla tips jag fick. Jag skall testa. Tack Toni

    SvaraRadera
  3. Tack för hälsningen! Syns på lördag :-)

    SvaraRadera
  4. Hej
    För något år sedan skrev du på din blogg om apportkaster med gevärskolv. Ja vet att det gick att köpa sådana för många år sedanfrån frankrike men undrar var du fått tag på din?? Jag letar efter en sådan med ljus och lykta så alla tipsmottages tacksamt!

    anne nerell= anne.nerell@telia.com

    SvaraRadera