onsdag 18 november 2009

Jaktlydnad och WT


Här tränas det på att gå vid sidan utan koppel och med olika störningar.

Instruktioner från Anna-Lena, och Håkan som hjälpte till och vara skytt hela dagen(även Malin var med och kastade, ni är ju för goa som ställer upp för oss andra)

Hela gänget samlat.

Här kommer lite rapport från helgen. I lördags åkte jag till Anna-Lena för att vara med på en jaktlydnadskurs. Såå himla nyttigt detta är, vi körde stadga, gå bakom skytten, skott och kast, stadga på andras röstkomandon, andra hundar som fick hämta, bollar som studsade framför mm. Har säkert glömt något. Tack Ann-Lena att du ordnar sådana här dagar.Detta är ju något som Qvittra skulle behöva träna varje dag, men vad gör man när det är mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man kommer hem.Helen G(som skall köpa valp efter Ella)var med och tittade, hon fotade och tog små videosnuttar också, tack snälla du, det är ju så kul och nyttigt att ha. I början var Qvittra så hon nästan kröp ur skinnet, hon gick på andras kommandon, men jag kunde kalla tillbaka henne varje gång och det är ett steg i rätt riktning. Efter fika pausen så var alla hundarna riktigt duktiga och jag kunde ha Qvittra helt lös.
I söndags var jag på Working Test och startade både Qvittra och Ester - som gjorde debut.

Har ju knappt hållt i en pipa eller en dummie sen 1/8 när det gäller Q, och 10 år sen när det gäller E. Det blev en bra koll på hur mycket som har fastnat i deras huvud. Är nöjd med resultaten.

QVITTRA : 20+12+20+18+0=70 poäng. Markerings stationerna blev det full pott på, och sedan blev det lite blås och omständigt på linjetaget och närsöket. Tyvärr missade Q den andra markeringen på vattnet så det blev 0 där(hon kom in med en ölburk i alla fall)

ESTER : 10+12+18+15+0 = 55 poäng. Hon var så duktig min härliga gamla tant, hörslen och synen har blivit något sämre, men hon jobbade på och försökte så gott hon kunde och var förvånansvärt duktig på pipan och mina handtecken. Tror ni att hon hade roligt, ja det kan jag tala om att hon hade.

Efter detta var jag funktionär på öppen och elit klassen.
Nästa lördag blir det en resa till upp till Anna-Lena för dirigeringsträning och på söndagen skall jag sova.(känns som om det var väldigt länge sedan jag hade sovmorgon.
Tyvärr har jag inga foton från WT
Tack och hej

1 kommentar:

  1. Hej säger jag! Ester är en välutbildad dam, kul att hon tävlar ännu. Puss till flickorna.

    SvaraRadera