måndag 2 november 2009

Högre klass X 2


Innan påsläppet i Göinge Broby, jag fick startnummer 6 och det var rejält med frost på fältet.

Här är fältet i Göinge

Lycklig matte och hund som leker med slut apporten efter ett lyckat spår.

Här är fältet i Tollarp , start nummer 13(spår12)ingen frost men vind.

Qvittra och jag innan vi skall köra vår lydnad i Tollarp.

Här tränas det fritt följ innan vi skall gå på planen.

Och här filas det på krypet(det hjälpte ju tydligen inte)

Ingång på planen.
Belöning efter lydnaden.
Ja, då har jag och Qvittra gjort vår debut i högre klass spår. Jag åkte ner till Göinge Broby i fredags eftermiddag, där slöt Monica Holmgren upp så vi körde lite lydnad tillsammans, jag som tyckte att jag nog hade en rätt bra lydnad innan jag åkte kom fram till att den inte alls satt som en smäck utan att det var rätt så många moment som kändes väldigt osäkra. När vi tränat färdigt åkte vi in till Knislinge och käkade, sedan var det gott att krypa in i husvagnen och bara ta det lugnt(har ju varit dålig innan i veckan)släckte nog lampan redan 21.00.
Lördag morgon så var samlingen klockan 07.30 då kom förutom Monica också Maria L, Lena H och Ing-Britt som också skulle tävla, kul med så många från samma distrikt.Jag fick lott nummer 6 och vi började med spåren.Det var kallt och frosten låg kvar när det var dax för oss, påsläppet - ett klockrent bakspår, Qvittra for ut, tog en extra lov och sedan fram till spåret analyserade och valde rätt, gick nog i ca 5 meter sedan tvärvände hon och bakspårade(men det visste ju inte jag)var på väg att berömma henne för jag trodde ju att hon hade vänt för att hon analyserat spåret åt rätt håll(tur att jag inte sa något). Sedan gick vi runt spåret på 22 minuter och fick med alla pinnarna. Härlig känsla.
Uppletandet stod på tur nu(en platt ruta på vall och ingen vind), och jag kan säga att jag var helt slut efteråt. Min lilla hund fick 2 föremål och jag har kollat på videon och jag skickade ut henne 11 gånger i rutan och hon sprang och sprang och sprang, långt utanför och jag försökte att kalla in henne ibland löd hon och ibland var det lite sämre med den varan. Betyg 0-5. Jag räknade ut att det fattades 3,25 poäng för att klara uppflyttningsgränsen så jag bröt tävlingen. Men jag lade åndå platsen en bit ifrån och sedan körde jag om uppletandet och "pratade" lite med Qvittra om hur hon skulle bete sig i en sådan ruta.Sedan åkte vi tillbaks till klubben och tittade på lydnaden. Efteråt körde jag lydnaden också. Sedan bar det iväg till Tollarp med husvagen. Det blev en tidig kväll här också, så gott att var med mina hundar och bara mysa.Klockan 8.00 var det samling och jag fick start nummer 13, vi började med platsen och det var lugna fina platsliggningar , skönt så betyget blev 10. Sen ut till spåren, jag fick spår nummer 12 och idag var det inte alls så kallt, men det blåste en del. Upptaget var fint =betyg 10 och Qvittra spårade mycket bra även idag och fick med alla pinnar+en från gårdagen=betyg 10 det tog en minut längre än gårdagens spår.Tillbaka till klubben för att göra uppletandet, som även idag gick på ett fält, men nu visste jag ju lite hur den lilla tösen betedde sig så jag skickade rätt många skick innan det var vår tur.Och hon fick in 4 föremål på ett rätt hyffsat sätt =betyg 8,5(dagens bästa i högre klassen)Lite lunch med Anki som var snäll och stannade kvar för att filma och peppa mig fast att hon inte mådde bra, DU ÄR GULD VÄRD, vad gjorde jag utan dig.Jag var mycket nervös innan jag gick in på planen, har ju ingen aning om hur Qvittra skall laddas, vi har ju bara kört 2 tävlings lydnader innan. Men jag tror att vi fick till det bra.Fria följet kändes bra för att var henne, det är ju långt ifrån färdigt ännu men jag har ju varit noga med att hon inte skall ploga, hon skall sätta sig rakt och att hon inte skall komma för långt fram och det tror jag att vi har lyckats med. Sedan har hon lite hopp och skutt, men jag hoppas vi får bukt med det.=6.5. Inkallningen låsades jag ju med att kasta en boll bakåt och den gjorde hon rätt bra=8.25. På framåtsändandet trodde hon ju att bollen låg kvar, så hon gjorde ingen tempoväxling, då ropade jag stå och det gjorde hon sedan kom sakta komandot som hon också lydde till en början, men sen började hon att gallopera igen, hon fick ett nytt komando och då gick hon fint , gjorde inkallningen bra och nästa skick fick hon bara ett litet stå komando som hon gick ner och började gå sakta på och utförde resten bra = 0.Krypet har ju inte funkat sista månaden, vet ej varför men skall ta tag i det nu, och hon gick upp med bröst och armbågar hela tiden men jag komenderade ligg och så småningom hade vi avverkat hela sträckan=0. Skallet har hon haft efterskall på men nu funkade det bra=9.Tungen gick också bra, så bra att jag blev alldeles paff för hon satte sig helt rakt framför mig(har aldrig hänt innan, har ju avlämning framifrån här)så jag glömde att säga losskomandot, och när jag då tog i apporten så vill hon ju kampa lite med den=8.75. Hoppet gjorde hon mycket bra=9.25 Summa totalt 482 poäng(uppflyttningspoängen är ju 480)men man skall ju ha minst 196 på lydnaden och vi fick ihop 171 poäng på lydnaden, så det blev ett godkännt resultat. Men jag som inte brukar var nöjd om jag inte når mina mål, är faktiskt jätte nöjd med båda min och Qvittras prestation hela helgen. Hon har hållt ihop i två dagar och haft en härlig attityd hela helgen och kändes pigg och glad även dag två(ännu bättre än dag ett)Hon är fortfarande så himla ung (21 månader)och detta var ju en liten test för att se var vi står någonstans.
Vilket tävlingsår vi har haft, uppflyttade från appellen i febr, uppflyttade från lägre i sept, och nu dessa två tävlingarna, (har ju även blivit uppflyttade på jaktprov och WT också)
På våra 4 brukstävlingar har VI inte missat en enda pinne, det ni.
Vill bara tacka Anki för allt som du har hjälpt mig med, alla goda råd och tips, utan dig hade jag och Qvittra inte varit där vi är idag.
Vill också tacka mitt underbar träningsgäng här hemma, ni är också guld världa och har lika mycket del i våra framgångar.
Nu blir det jakt träning blandat med lydnadsträning med inriktning på kryp och framåtsändande.
Tack och hej

4 kommentarer:

  1. Ni har varit jätteduktiga!!! Det sitter som en smäck till första vårtävlingen och då har du gått om tid att nå ert stora "vårmål":-)

    Är det några som är jäkligt tacksamma för att ha Dig som vän och coach så är det vi.Du tillför väldigt mycket i våra liv. Trevligt att Du känner att Du får lite tillbaks oxå;-)

    Kramar från Anki o Astrid

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare.
    Häftigt att hon håller ihop såpass med tanke på hennes ålder och er utveckling. Imponerande!

    Fredrik & I-or

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad roligt att se att ni blivit med blogg. Det var jag som överföll er som en paparazzi efter SM i Piteå. Vi var ju så nyfikna på nästan syrran Ester. Ha det bra/Maria,Trippa och lilla syster Speja

    SvaraRadera
  4. Ann-Christin med Flash4 november 2009 kl. 16:43

    Va kul att man kan följa erat hundliv nu. Jag har ju själv en Mandylike´s, Flash som är efter Assi. Såg er på SM:et i Borlänge för några år sen, bor Ca:4 mil därifrån. Du har hunnit med mycket fina resultat med Qvittra. Ha det bra/ Ann-Christin.

    SvaraRadera