söndag 29 november 2009

Jaktträning i Örkelljunga


Ingela, Mumme och jag med våra fina flickor.

Jag, Qvittra och Ester (förstoring från förra kortet)

Här lägger jag och Mumme ut små dummisar för vår närsöksträning. Juni och Qvittra undrar nog vad vi pysslar med.

Transport.(det tränade vi mycket )

Här är det transport mellan dom olika närsöks områdena.

Fin avlämning av Qvittra.

Ingela med mitt nya skjutvapen(apportkastare på en gevärskolv, som funkar så jäkla bra)

Juni och Qvittra körde i par.

Full fokus på vad som händer där ute.

Fillie och Mekko körde lite tillsammans.
Fotona är tagna av Krister.
I går (lördag) så jakttränade jag, Mumme, Ingela och Krister på Mumme's föräldrars sommar ställe utanför Örkelljunga. Vilken härlig ocg bra dag det blev. Fillie och Mekko började att köra lite markeringar tillsammans, sedan drillade Ingela Mekko på dolda linjetag varvat med kluriga markeringar. När hon var klar så körde jag och Mumme våra tjejer samtidigt. Vi började med att lägga ut "memoris" på tre olika ställen, sedan körde vi markeringar varvat med linjetagen .
Jätte nyttigt för Qvittra att se andra jobba , även att transportera sig med en annan hund brevid eller framför sig, skytten är ju också en sådan sak som drar upp henne, men jag tycker nog att Qvittra skötte sig bra i det stora hela. Hon knallar inte, är tyst, fotgåendet måste vi ju jobba på (men det vet jag ju) hon fixar markeringarna bra och och gjorde alla memoris bra utom en. På dom sista 3 linjetagen så fick den andra hunden en markering som den skulle vänta med, medan min hund skulle ta linjetaget(memorisen) som var i en vinkel på ca 45 grader från markeringen, och när hon var på väg in så skickades den andra på markeringen, sedan skiftade vi plats. Jättebra övning där båda doggarna var duktiga. Efter detta så tog vi lunch med soppa, mackor, glögg ,lussekatt inne i huset som Krister hade värmt upp med en brasa i den öppna spisen, helmysigt. Sen fortsatte vi att köra Mekko med ungefär samma övningar, och avslutade med närsöks övning för Juni och Qvittra. Detta är något jag måste lägga ner mycket tid på, min lilla snabba tjej har ju mycket spring i benen och svårt att göra något sakta. Men jag är supernöjd med henne och tycker att vi fick till en riktigt bra träningsdag, hoppas att vi kan göra om det snart igen.
Tack snälla Mumme och Krister för att vi fick vara på er fina mark och för att du Krister fotade, och även tack till Ingela som kom med många bra råd och tipps.
Tack och hej

3 kommentarer:

  1. Tack själv för en trevlig dag, god soppa och glögg
    Kramar
    Mumme, Krister, Juni & Filly

    SvaraRadera
  2. Hejsan hej! ser att du kör hårt med jaktträningen!! kul! Nu måste en annan befinna sig på jobbet hela dagarna, blir inte mycket träning för vår del framöver ;( Förhoppningsvis kommer vi gång lite efter jul,, Ha de bra! Kram Helena

    SvaraRadera
  3. var har du lyckats få tag på gevärskolven till apportkastaren?? stenbury@telia.com

    SvaraRadera