måndag 9 november 2009

Träningshelg igen


Ruffe tränar platsliggning med huvudet ner med störning som han klarade utmärkt.

Falco tränar fjärr med hjälp av en targetpinne, det visade sig vara mycket lyckat.

Hymer tränar rutan, här är det "hitta rutan" som gäller, han letade upp alla rutor galant på stubbåkern.

I-or tränar också rutan och han var lika duktig han.

Qvittra tränade kryp, eller det blev "bara ligga stilla" övning, det kan vara nog så svårt för en liten labbeflicka.

Framåtsändande blev det också, måste ju backa i träningen nu efter tävlingarna, men det finns hopp om det.
I fredags så tränade jag lite jakt med båda flickorna för Ester skall ju debutera på WT nu till helgen, ja ni läste rätt det är ESTER jag skriver om. Det ordnas ju ett WT på söndag(106 anmälningar) och då skall jag starta Qvittra, och så tänkte jag att Ester skall minsann få köra ett pass hon också, tänk vad hon skall bli lycklig när bara hon och jag tar oss igen testet.
Lördagen började med att jag satte in husvagnen för vinterförvaring, sedan körde jag till Jenny och Fredrik i Slöinge där vi har haft ett litet halvhelg läger. Och lägret blev som vanligt mycket lyckat.
Jag inriktade mig på att träna på det som Qvittra och jag har svårt för.
Efter en god sopplunch körde vi igång med lydnadsträning, vi körde 20 minuter var och jag ägnade hela tiden till att träna kryp, det är ju något som har gått snett där nu inför högre tävlingen, som jag måste komma till rätta med. Tror att vi kom fram till något bra.
När alla hade kört så gick vi in och tog en fika(irish coffe) och diskuterade vad vi skulle göra innan det blev för mörkt, och kom fram till att alla skulle gå ut och köra samtidigt för att få störningsträningen. Det blev en bra träning, jag körde bla framåtsändande mellan 2-3 ekipage som ju var rätt nära och det funkade.
I väntan på goda enchiladas så tittade vi på filmen som jag tagit på alla's lydnadspass, mycket nyttigt. Vi tittade även på Qvittras tävling .
Tyvärr så fick jag migrän(igen, det har gått troll i detta, får det alltid när man skall sitta och ha lite trevligt med goda vänner-usch vad trött jag är på det)så jag fick snällt gå och lägga mig.
Söndagen var vi uppe mellan klockan 7-8 och hade bestämt att när vi ändå rastade våra hundar skulle vi lägga ut spår till någon annan, så jag lade ett till Falco med båda flickorna löst springande och många spetsvinklar och ett virrvarr, detta fixade han galant.
Jag ville ha tre spårupptag och då ville jag inte ha någon annan hund i spåret(det hade nog inte spelat någon roll, för det lilla fåret som jag hade i upptagsrutan förra gången var ute nu med)
1:a höger upptaget gick inget vidare, Qvittra var alldeles för het. 2:a vänster gick bra och det 3:e höger gick också bra.
När alla hade spårat körde vi uppletande, och jag skulle försöka att få Qvittra att leta på hemvägen, men det var svårt för henne, försökte några olika varianter men jag tror att vinden var för dålig så vi bestämde att vänta med detta tills det blåste lite mer.
Grillad korv till lunch och sedan ett lydnadspass på 20 minuter . Innan lydnaden tränade vi lite skott träning med Ruffe.
Detta pass körde jag Framåtsändande först(utan att ha gått sträckan), inkallning med stå, kryp och ett skall.
Det är så himla skönt nu när man inte har någon tävling, nu kan man verkligen bryta ner allt och försöka få till delarna.
Alla var nöjda när klockan var 16.00(och forfarande ljust) så då gick vi in och drack lite glögg innan hemfärd.
Tack snälla Jenny och Fredrik för att vi får vara och träna hos er, ni bor ju sååå himla bra och fint. Och tack till hela gänget för ännu en superhelg.
På lördag skall jag och Qvittra till Anna-Lena för att träna laktlydnad, och på söndag blir det WT i Femsjö med båda flickorna.
Tack och hej.

1 kommentar:

  1. Jag blir ju bar tvungen att ge en kommentar, satt här och tittade på bilder från SM igår. Fick tårar i ögonen, särskilt sista bilden när du kommer emot mig och kramar om mig efter lydnaden. Tack än en gång för trevligt bemötande och hållna tummar. Du sak bara veta vilket stöd jag kände av att ha dig på planen. Kramar Mia & Della
    www.goldengalen.se

    SvaraRadera