måndag 5 april 2010

Lydnadshelg med Mandylike's hundar

Då var påsken över och träningshelgen med Mandylike's hundarna. Vi har haft det superbra och fått många bra tips och råd av vår lärare Maria Rydkvist. Det har varit ca 18 ekipage+några anhöriga eller blivande valpköpare, och vi var indelade i tre grupper. Tränade gjorde vi på Ullareds brukshundklubb och alla bodde på Fegens vandrarhem. Vi träffades i fredags klockan 09.00 och tränade fram till 17.00, det var likadant i lördags, i går söndag så slutade vi vid 15.30 tiden. Så det blev ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen+att vi hann med att köra uppletande i lördags också.
Mitt upplägg var så här. I fredags fm körde jag igenom framåtsändandet(det passet var inte så långt för vi började med teori),på em började vi med platsliggning med skott sedan valde jag att köra kryp och frittfölj. Det känns som om det är dessa momenten som vi behöver traggla på mest.
Lördagens första pass körde jag inkallning med stå och apportering, fick även till lite stegklättring och på eftermiddagen blev det plats med skott, hopp och skall. Vi avslutade dagen med ett uppletande som jag helst vill glömma.
Söndagens första pass gjorde jag en länkning med ett litet frittfölj, en rak inkallning och två skick på framåtsändandet sedan kom belöningen och efter det så nötte vi framåtsändandet. Eftermiddagen körde jag frittfölj och platsliggning med skott. Jag tycker själv att jag fick till bra träningingar och att vi nosade på alla momenten. Tack Maria för alla bra tips och goda råd, det var riktigt roligt att gå för dig och jag gör det gärna igen.
Vi avslutade med att fota dom som var på plats från Qvittras kull, från vänster Moltas, Razzla, Qvittra, Razzleoch Ripper.(Leif och Riddle var och hälsade på i lördags så det var stor uppslutning även detta år)
Idag måndag har jag varit ute och tränat spårupptag, av 6 upptag gjorda Qvittra 5 riktigt bra med tydliga val och tyvärr kom det ett bakspår. Skulle tränat lite uppletande med hoppade över det, får ta det på onsdag efter jobbet.
Skall ju iväg och tävla högre både på lördag och söndag, så håll tummarna.
Tack och hej

3 kommentarer:

  1. Hej Fia! Kan bara hålla med dig om att vi har haft en kanonhelg! Nu är det bara att börja fila på alla detaljerna :-). Härliga bilder har du fått till oxå. Kul att se. Vi håller tummar och tassar för er till helgen. Kram från Ann, Ymer och Pommac

    SvaraRadera
  2. Hallå!
    Jaa det var en riktigt kul helg!
    Tack för väääldigt trevligt och roligt sällskap, jag ser fram emot lägret i sommar då jag oxå kommer att ha en liten labbladååår :-)
    Hoppas att allt gått bra idag och att det går riktigt bra imorgon!
    Ha det bäst!
    vi väntar nyfiket på en rapport
    :-)
    Heléne & Brassan

    SvaraRadera
  3. vi håller tummarna för Er här hemma i morgon!! KRAM KRAM

    SvaraRadera