torsdag 19 april 2012

Elit spår i Simrishamn 1 april 2012





Tänkte att jag skulle skriva lite om dom tre tävlingar som jag och Qvittra har varit ute på i vår.
Vi startade i Simrishamn, åkte dit med husvagn redan på fredagen, var 17 reserv på lördagen men kom ju så klart inte med då, utan vi satsade på söndagen där vi var med.

Dagen började med ett katastrofalt spårupptag, jag har ju haft problem med att Qvittra inte gått ut tillräkligt utan har börjat leta spår mycket nära, så inför denna start hade vi tränat på "popupper" ute på lågt avstånd och med facit i hand var det ju det sämsta jag kunde göra. Qvittra for iväg ut till slutet av rutan och hade mycket svårt att hitta något spår, men något hittade hon och vi fick höra "tillbaka till rutan", jag kallade tillbaks henne och försökte få henne att hitta spåret på väg till baslinjen, men hon markerade inget. Jag skickade om och när hon gått ca 5 meter ut så kände hon något, tog god tid på sig och sedan lunkade hon iväg åt ett håll och jag förstod att tiden var knapp så jag hoppade utanför snitslarna så fort jag kunde, då hade jag tydligen 0.01 sekunder kvar. Rutinerat, eller hur. Betyg 5 på spårupptaget.

Spåret var på en jätte fin äng, men det var svårt, och hade jag inte styrt upp det hela så hade min lilla hund inte kommit runt, det är en sak som är säker. Vid tre tillfällen så ville hon in i skogen, men jag fick övertalat henne om att det inte fanns någon spårläggare som gick in i sånt risigt, torrt bös när man hade en så fin äng att lägga spårt på och mycke riktigt, jag fick rätt men tyvärr så missade vi en pinne vid en sådan "diskusion"

Sedan var det dax för uppletande, och det blev dagens enda dubbel tia, så enkelt det kan vara ibland ;-)

Lydnaden gick rätt så bra, vi fick ihop 260,75 poäng på den.
Totalt blev det 549,75 poäng och ett gk resultat (detta pga för dåliga poäng på specialen) vi kom 5:a av 12 stycken.

Tusen tack alla på Simrishamns BK för en härlig och bra tävling.

Detta var ju också tyvärr Ester sista resa, men hon var med och hon tyckte det var toppen att tigga godisar av alla som gick förbi.

Tack och hej !
(i kommande bloggar kommer info och filmer från dom andra tävlingarna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar