söndag 31 januari 2010

Börjar bli trött

Nu börjar jag bli trött på denna kyla och på snön.
Det känns som om jag kommer att upprepa mig från dom förra inläggen.
I tisdags tränade vi lydnad i Skedala ridhus, denna gången hade vi ett annat upplägg.
Vi delade in oss i två grupper och tränade samtidigt, så att det skulle bli "lite" störning, och det blev det. Lite brist i kommunikationen gjorde att I-or's belöningsboll låg mitt i min inkallnings och framåtsändande sträcka, så när jag skulle retunera tog Qvittra den i stället.
Jag körde fritt följ som kändes rätt ok, hon var lite väl taggad och låg lite långt fram(det problemet har vi inte haft innan direkt)Sedan var det inkallningen som vi inte fick till, får ta mig en funderare på hur vi skall göra i framtiden, har i alla fall bestämt mig för att jag skall släppa elit lydnaden och fokusera på högre lydnaden i stället, kom på att det bara är en månad kvar till tävling, om den inte blir inställd eller att jag blir bortlottad.
Framåtsändandet körde vi också, Qvittra trodde att ALLA små hästbajsar var belöningsgodis till henne!!!.Vi avslutade i alla fall med att Fredrik och Jenny bjöd på en smarrig fika.

I dag har Catta, Helena och jag tränat jakt i Falkenberg. Vi hade ett stort sök med 20 dummisar, linjetag med tennisbollar och markeringar med pälsdummisar. Vi roterade som vanligt och tränade på det som varje hund behöver tränas på.
Qvittra och Spira fick se markeringen, Spira vändes om och skickades på söket och när hon var där ute så fick Qvittra gå på markeringen som hon hade svårt att hitta i dom flesta fall, men hon låg kvar i området och fick hem dom till slut, på hemvägen kastade Helena en störningsmarkering som hon oftast inte såg och såg hon den så brydde hon sig inte om den . Ibland så skickades hon på ett linjetag innan markeringen. Där ute bland alla bollar hade hon en egen rolig lek med sig själv, det var att byta så många gånger som möjligt. Näst gång stod Helena där och sa till henne, det verkade hon köpa-den gången.Efter detta så kastade jag till Catta och då satt Qvittra med lös och skötte detta finfint.
Sedan gick jag över till söket som vi skulle köra med flera hundar samtidigt, detta gjorde Qvittra superbra, hon hade näsan med från början och hämtade nära dummisar och var även ute på djupet och hämtade in, utan att bry sig om att det var andra hundar som också var ute och sökte. Avslutade med att ställa henne där bollarna låg och blåsa områdessignal.
En härlig dag blev det.

Tack och hej

1 kommentar:

  1. Vad ni är duktiga som tränar så mycket! Själv ska jag börja med rehabsim i Borås med Ozzy i nästa vecka. Han har fått en 'mystisk' hälta på vänster bak som jag hoppas vi kan få ordning på...

    Vi längtar oxå till våren och barmark!!
    ;)

    SvaraRadera