söndag 17 januari 2010

Jaktträning med 6 hundar

Jakträning och lite lydnadsträning

Fin avlämning av Qvittra
Transport från söket till dom andra stationerna
Här skickas Qvittra på en memoris precis framför Miraklet.

Här är bilder från lördagens träning, kvaliten är inte den bästa- snö, svarta hundar, mulet väder.

http://picasaweb.google.se/fia.ahlstroem/JakttraningMed6Hundar

Igår (lördag) så var det dax igen för vårt lilla gäng(jag och Qvittra, Helena och Spira, Catta och Miraklet) att träna jakt, vi var på Kappgatan och fick sällskap av tre nya hundar och förare.Himla kul. Dessa var Maria med flatten Weber(Spiras bror), Angelica med jaktcockern Bacon och Arne med tollaren Aramis. Vi delade in oss tre och tre i två grupper.

Jag, Catta och Maria började. Vi hade fyra stationer(söket med 15 dummisar, enkel markering, närsök med 9 smådummisar/bollar och memoris med 7 pälsdummisar).Söket var på en sida av vägen och dom andra stationerna var på den andra sidan vägen och där stog man i mitten och skickade till dom tre olika stationerna.Vi började med en transport till söket, där skulle hundarna plocka in två var.Sedan gick vi en transport till dom andra stationerna och där fick dom se markeringen, en hund vände om och tog en memoris och när den var hemma så tog en hund markeringen och när den var hemma så skickades den tredja hunden på närsöket. Sedan skiftade vi plats ett par gånger. Efter det så gick vi en transport till söket och lät hundarna plocka in tre dummisar var, sedan tillbaka och gjorde några skick till på dom andra stationerna.Efter detta så bytte vi med det andra gänget som gjorde på samma vis. Vi avslutade med att grilla korv och bröd.



Mycket nyttiga övningar, och Qvittra gjorde en del saker bra och en del saker måste vi jobba mycket med. Hennes transporter är inte bra,hon har svårt att bara sitta stilla hos mig när det inte händer så mycket, hon hade svårt att markera och ligger inte kvar och letar så tätt inpå nedslaget som jag vill. Hon byter gärna om det är synliga apporter nära den som hon har tagit. Söket kändes bra, memorisen fixar hon också, närsöket inga större problem, hon har inga problem att gå förbi andra hundar på väg ut till apporterna och heller inga problem med att lämna av tätt inpå andra hundar.Hon har bra avlämningar Jag behöver inte säga "sitt kvar" så fort det faller något, eller att någon annan skickar sin hund brevid oss, utan hon går bara när jag ger tecken med både hand och röst.

Här kommer en liten film från memorie stationen

Idag söndag var jag nere och tränade lite lydnad på parkeringsplatsen på klubben.

Det blev lite framåtsändande, ställande och läggande, frittfölj, skall och tung apportering.

Hon känns bra min lilla Qvittra, fast att vi inte har kört något på över en månad så satt det där i alla fall. I kväll skall jag nog försöka att få till lite krypträning på mattan i stora rummet.

Tack och hej

2 kommentarer:

  1. Oj vad ni är flitiga i snövädret. Man kommer ju efter, får nog lägga på en remm.
    kram
    Mumme

    SvaraRadera
  2. Vilka trevliga hundar du verkar ha.. Jag är inne på att skaffa mig en labrador av jakttyp med, har du någon bra kennel att rekomendera? MVH Jonna

    SvaraRadera