måndag 4 januari 2010

Gott Nytt År




Gott Nytt År på er alla och hoppas på att det blir ett bra och lyckosamt 2010.
Nyårsafton fira vi med hela träningsgänget hos Jenny och Fredrik i Slöinge.
Och vilken härlig och rolig dag (och natt)det blev.
Vi samlades klockan 15.00 och blev bjudna på god glögg vid den härliga elden som brann i tunnan och fick då reda på att det skulle bli en spårtävling på tid som skulle avslutas med en annorlunda platsliggning. Det var jag, Tina och Christer som skulle spåra med våra hundar. På en given signal så skulle vi börja samtidigt på våra spår som var utlagda ca 2 timmar innan och så hade det sprungit några hundar med vid utläggningen.Det var lottning och vi fick reda på att det skulle vara två små spårpinnar och en slutapport i slutet, dessutom så skulle det dyka upp några uppgifter på vägen och ALLT skulle med hem. Den som först slog handen på en stubbe vid huset skulle vinna själva spårningen, sedan blev det avdrag om man missade någon pinne eller inte kunde lösa uppgifterna.Så himla kul detta lät och snacka om att tävlingsjävulen innom oss kom fram.
Vi kom iväg och Qvittra var på hugget kan man säga, sprang lite i början med det var tungt i snön och stora tjocka stövlar hade jag på mig, så jag tänkte att jag får satsa på att få med alla pinnar och lösa uppgifterna i stället för att få den bästa tiden.Två småpinnar kom rätt så tätt ute på åkern, sedan spårade vi in i skogen och där var första uppgiften- typ det ligger något nedgräft ta hjälp av din hund att hitta detta, och medan jag stod och läste hade redan Qvittra börjat få nys på något och snabbt hittade hon en leksak, duktig liten hund, vi spårade vidare till nåsta uppgift- det finns något i stammen ta hjälp av din hund att hitta detta, jag sa till Qvittra att leta och såg på henne att hom kände något i sin näsa och fast att jag hade imma på glasögonen så såg jag den lilla, lilla godisbiten som satt instoppad i trädstammen, snabbt som ögat så snodde jag den framför Qvittra men hon fick en frolic i stället"teamwork". Vidare till nästa uppgift- en gåta som löd så här Om ett spår är 1500 meter långt och har 6 vinklar exakt hur långt är det mellan vinklarna, jag stod en stund och letade efter en penna eller att det skulle finnas ett svar gömt någonstans för jag kunde inte komma på någor svar mer än att det inte finns några exakta metrar mellan vinklarna, dom kan ju ligga tätt tätt eller med med varierade avstånd. Jag hittade inget och tänkte att jag får väl missa denna uppgiften då , vi spårade vidare till slutet och då såg jag att Tina redan var framme så jag tog det lugnt tillbaka och spejade efter Christer och var beredd på att börja kuta men jag såg inte till honom, trodde hanske att han hade gått in i huset eller nåt.Jag kom i mål 5 minuter efter Tina och Christer 5 minuter efter mig. När vi sedan redovisade vad vi hade med oss tillbaka visade det sig att det bara var jag och min duktiga lilla Qvittra som hade med allt tillbaka+hade rätt på gåtan.Jiippi. Efter detta så skulle det bli platsliggning i det lilla rummet brevid änderna, vi skulle lägga hundarna med ca 1½-2 meters mellanrum (Qvittra fick startnummer två så hon låg i mitten med Hymer på ena sidan och Falco på den andra och löper gör hon också) och gå 1½ meter ifrån dom och stanna med ryggen mot hundarna. Det blev avdrag för bla, att man hade något extra komando, att man log, om man tittade bakåt på hundarna, om man gav något ljud ifrån sig och sedan skulle det vara olika störningar.Wibäcks had en super häfftig leksak som sjöng, flaxade med öronen mm och dom gjorde allt för att få oss att le eller skratta, men icke jag had gått in i min bubbla så jag såg detta knappt det enda jag var orolig för var att Falco och Qvittra skulle hitta på "dumheter" bakom mig. Efter ett tag så gick Fredrik och släppte in ankorna i rummet framför oss så att det bara var ett nät mellan dom och oss, även detta fixade Qvittra fint fast att Hymer gick upp.Sedan var tävlingen slut och vinnaren skulle koras senare på kvällen med chans att vinna 500.000 kronor

Efter detta gick vi in och började fixa inför kvällen, alla hjälptes åt och vi hade haft med oss lite var. Jenny gjorde en supergod förrätt med räkor mm, Fredrik grillade härligt mört nötkött ute på grillen, och Christer och Tina bjöd på glass med varma hallon/blåbär. Jag hade med snacks och skumpa. Vi åt och drack och hade det hur bra som helst, började spela spel, firade tolvslaget och fortsatte spela spel och helt plötsligt var klockan tre halvfyra(OCH JAG HADE INGEN MIGRÄN)Tjohoo.Då stöp vi i säng(utom Jenny som var pigg och diskade och gjorde i gjordning i köket.)Sov gott ända till halv elva. Då var det gott med frukost sedan slappade vi och gick igenom lite om hur vi skulle lägga upp träningarna framöver. Tina och Jenny gick ut och spåra medan jag och Fredrik körde uppletande.Efter detta åkte Tina och Christe hem medan jag blev bjuden på mat, tackar för det.
Ja, ni förstår väl att vi är ett tokigt gäng som alla är tävlingsnarkomaner men vi har det väldigt kul tillsammans.
TACK TILL JENNY OCH FREDRIK för allt ni fixar och för att vi kan vara och träna hos er och även tack till Tina och Christer för att ni är så jäkla goa och alltid ställer upp med glada tillrop.

Och förresten det blev jag och Qvittra som vann tävlingen(hörde någon komentar om att det inte var så konstigt att jag vunnit SM så som jag gick in i min bubbla när det var dax för tävling)

Här kan ni titta på bilder från kvällen.
http://picasaweb.google.se/fia.ahlstroem/Nyarsafton2009

Tack och hej 

3 kommentarer:

  1. Det här gänget måste vi få till någon gästträning hos:-)
    Infiltratörerna Anki o Astrid smider planer...

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig nyår ni hade! Roligt! Nu måste jag ut och googla på Anki Molin vem det är :O)
    MÅ väl!
    Kramar Ulrica o chili

    SvaraRadera
  3. Tack själva för ett galet härligt nyårsdygn och för ett härligt träningsår tillsammans - vi ser fram emot att fortsätta i samma anda 2010!!!

    SvaraRadera