tisdag 5 januari 2010

Jaktträning med Catta och Helena jan 2010

Här kan ni se bilder från vår träningsdag
http://picasaweb.google.se/fia.ahlstroem/JakttrMedCOchHJan2010

Då fick vi äntligen till en jaktträning, jag och Qvittra, Catta med Miraklet och Helena med Spira(Baidoff var med och hämtade lite han också)

Det var 10 grader kallt men vindstilla och solen lyste (en liten stund i alla fall).
Vi gjorde 4 stationer och alla doggarna var med framme hela tiden så när dom inte själva fick arbeta var dom passiva. Vi turades om att kasta, filma och fota och köra hund.
1:a stationen var en lång memori(mellan söket och markeringarna),
2:a var långa markeringar med vit dummi(kan säga att den syntes inte i den vita snön)
3:e var närsök
4:e ett stort sök

Qvittra var duktig i det stora hela tycker jag, började med memori stationen, där skulle jag filmas men på första skicket gick inte kameran igång så då skickade jag om med Qvittra vänd mot mig och det var betydligt svårare(film på detta nedan)
Sedan gjorde vi långa enkelmarkeringar(fick då klart för mig att den lilla damen använder ögonen mycket och det var ju inte så lätt med den vita dummisen i den vita snön)skickade om några gånger när jag tyckte att det blev mycket spring på vissa markeringar, men många gjord hon fint.
Efter detta så gick jag till närsöket och fick till några bra skick(detta måste vi öva mycket på då Qvittra gärna går emot mig eller har spring i benen)
Söket stod på tur nu och man kan väl säga att jag ser fram emot elitklassens STORA sök, för några problem att gå ut har inte min lilla hund. Hon täcker marken väl men herre gud vad hon springer, här var det dummisbollar som inte heller syntes, vet inte om det var därför hon sprang en massa innan hon började att plocka in dummisarna eller kanke det var svårt med vittringen i det kalla vädret.
Sedan blev det lite närsök igen.
Jag och Helena avslutade med att ha båda flickorna framme sida vid sida.Spira fick en kort dubbelmarkering som hon fick vänta med att ta innan Qvittra hade hämtat sin memori(då hade hon ju sett markeringarna som hon inte skulle bry sig om)efter detta skickades Spira sedan skiftades vi om.Detta löste båda tjejerna bra.
Lilla Mirakel hade det jobbigt med att Qvittra var i sluttampen på sitt löp, hoppas verkligen inte att vi har ställt till något nu.


Qvittra skickas på en memori


Qvittra skickas på en markering

Tack och hej

2 kommentarer:

  1. Så synd att jag inte har bredband så jag kan kolla filmerna. Får åka in till biblan en dag och kolla. Inte har ni förstört något för oss inte...Miraklet är just nu 19 månader och jag kan säga att han har kommit in i någon första könsfas. Känner inte igen honom...översexuell känns det som. Hoppas verkligen att det är något övergående...idag var han kär i Greven?!!!

    SvaraRadera
  2. Underbara filmer på din Qvittra,vilken glädje!!

    SvaraRadera