lördag 23 januari 2010

Lydnadsträning i nytt ridhus

Vill först gratta Fredrik och I-or som idag tog sitt andra 1:a pris i elitlydnaden, nu är championatet nära. Heja, Heja, Heja

I tisdags var jag, Jenny och Fredrik och tränade i ett (för mig och Qvittra) nytt ridhus i Lilla Tjärby. Även om jag inte skall tävla någon lydnadslydnad i ridhus är det ju mycket nyttigt att träna med lite olika störningar.
Jag och Qvittra började med att bli inropade utan att ha varit inne i ridhuset innan, och så körde vi ett helt fritt följ utan några belöningar, med Jenny och hundarna uppe på läktaren som störde med lite olika läten. Det gick förvånansvärt bra, Qvittra hoppade inte så mycket och höll fokus på mig nästan hela tiden, och störningarna fixade hon fint. Sedan körde vi inkallning med stå och ligg- detta börjar också att sitta. Efter det så körde vi framåtsändande på diagonalen, där märkte man att den lilla labradoren fick tänka till hur hon skulle gå, jag fick plocka fram min osynliga pinne för att få henne att springa snabbt till gruppen, och sedan skall jag tänka på att inte belöna henne med rösten i saktagåendet, hon vill gärna vända sig om annars.Krypet har jag nu kört knästående och utan godis för att få henne att sansa sig, och det kändes hyffsat.Det fanns tid över(lilla Ruffe hade skadat en klo) så då körde jag igenom skallet, metallen och tungen också, där är lite att jobba med men i det stora hela så är vi nog på rätt väg. Summan av kardemumman är att jag var super nöjd med Qvittra's utförande av momenten denna dag.

I dag har vi tränat jakt, det var jag, Helena, Maria från Skåne och Arne som körde.
Vi bestämde att det var markering med störningsdummis och memoris som gällde i dag. Gänget har ju tänkt att starta på jaktprov i Danmark i maj och när jag läste deras regler så stod det att det skulle vara störningsmarkeringar. Jag och Maria började med att lägga ut memorisen på två olika ställen sedan körde vi markering med skott(med min tjusiga bössa med apportkastaren på), och började med enkla, det är ju forfarande så mycket snö så att dummisarna åker ner i snön och gör det lite svårare.För Qvittras del är det nog bara bra för nu måste hon lugna sig och använda näsan, det går liksom inte att bara springa hela tiden. Vi körde varannan gång och ibland så vände vi om och skickade på memorisen innan dom fick ta markeringen. Sedan utökade vi till dubbla och det sista som Qvittra gjorde(detta var en test) var att Qvittra fick se dubblen, vända om och skickas på en memori och sedan ta dubblen och på vägen in med sista så kastades det en störningsmarkering, detta fixade hon mycket bra. Efter det så körde Arne och Helena på ungeför samma sätt, jag var skytt och stod framför dom och hade Qvittra lös brevid mig hela tiden , oh vad fint hon fixade detta, försökte inte att ta en enda av dom kastade dummisarna framför henne och fast att hundarna kom bakifrån förbi henne så satt hon så fint utan några komandon från mig. När detta gäng också var klara så skickade jag henne på dom två memoris stationerna, det var en boll kvar på varje. Hon hade full koll på var memorisen låg efter så lång tid. Min duktiga lilla Qvittra, det är så himla kul att träna med henne och det spelar ingen roll om vi kör jakt, lydnad, uppletande eller spår. Hon ger järnet hela tiden. Vi avslutade med korvgrillning i dag också.

På tisdag är det lydnadsträning igen i ännu ett nytt ridhus(tack Jenny för att du fixar detta) och till helgen blir det jaktträning en av dagarna, måste ju försöka att komma igång och spåra också.

Tack och hej

1 kommentar:

  1. Tack för alla grattisar Fia!
    Du är en stor del i vår framfart,och man kan alltid räkna med ditt stöd. Vi är två pojkar du kan räkna med oxå!

    Fredrik & I-or

    SvaraRadera